Bruksjärnvägen
År 1886 byggde Forsviks bruk en järnväg för att underlätta transporterna mellan brukets verkstäder och Göta kanal, där godset lastades på väntande båtar. Vagnarna förflyttades för hand, något lok fanns aldrig. Under 1940-talet avvecklades järnvägen i och med att lastbilar och truckar tog över transporterna.
Vagnar och växlar
2008 tog Intresseföreningen Forsvik det första spadtaget och har sedan dess återuppbyggt 470 meter av brukets transportjärnväg mellan Göta kanal och Strömbron vid Forsviks bruk. Perronger och växlar är på plats. Tre passagerarvagnar, varav en handikappanpassad, stod färdiga 2012. En driftsgrupp svarar för att passagerartrafik kan genomföras under sommarmånaderna varje år.
Flera aktörer
Återuppbyggnaden finansierades av Europeiska unionens landsbygdsutvecklingsprogram, Forsviks intresseförening, sponsorer, Karlsborgs turism AB, Västarvet och Göta kanal.